22 February 2013

Sunnah Rasulullah Sebelum Tidur 1

Membaca doa
"Dengan nama engkau ya Allah aku mati dan aku hidup"

Merapatkan kedua tapak tangan dan meniupkan pada tapak tangan seraya membaca

KulhuAllahhuahad
Kulauzubirrobilfalak
Kulauzubirrobinnas

Kemudian sapu kedua-dua tapak tangan ke seluruh bahagian tubuh yang dapat dicapai, dimulakan dengan kepala, muka, belakang. Lakukan sedemikian sebanyak 3 kali.


(Mafhum daripada hadis yang direkodkan oleh Bukhari)

Membaca ayat kursi

Membaca

"Dengan nama Allah aku meletakkan lambungku dan dengan namaMu aku mengangkatnya, jika engkau menghabiskan hayatku maka rahmatilah daku, jika engkau membiarkan umurku panjang maka peliharakanlah umurku dalam kebaikan sebagaimana engkau memelihara umur hamba-hambaMu yang soleh."
(Direkodkan oleh Bukhari dan Muslim)

Membaca

"Ya Allah, sesungguhnya engkau yang mencipta diriku dan engkaulah yang mematikannya, milik engkau waktu kematianku dan waktu hidupku, jika engkau menghidupkan aku maka peliharalah diriku, jika engkau mematikan aku maka ampunkanlah aku, ya Allah aku memohon daripadaMu kesihatan tubuh badan."
(Direkodkan oleh Muslim)

Membaca

"Ya Allah perliharalah aku dari azabmu pada hari engkau membangkitkan hambaMu."
(Direkodkan oleh Abu Daud dan Tirmizi)

Membaca SubhanAllah, Alhamdulillah dan Allahhuakbar 33 kali

(Direkodkan oleh Bukhari dan Muslim)

No comments:

Post a Comment